Skiën in Val Thorens met de elektrische auto

  • Post category:Travel
  • Reading time:5 mins read

Voor het eerst ga ik op reis met onze elektrische wagen, een Skoda Enyaq iV 80. Dit zal een trip zijn naar Val Thorens in Frankrijk. Een enkele rit van 950km en ook 2.300m omhoog rijden.

Omdat het vertrouwen in de onboard GPS niet erg groot was, ha dik ook ABRP geinstalleerd en meteen ook een ABRP Premium abonnement genomen. Ik heb namelijk al een OBD-dongle zodat mijn iPhone kan communiceren met de auto. Op die manier krijgt de ABRP app live date binnen en kan deze de laadstops aanpasen aan de hand van mijn vebruik. Met een Premium abonnement krijg je nog enkele extra features, waaronder ook Carplay.

Via deze link krijg je trouwens 30 dagen gratis ABRP ipv de standaard 14 dagen.

Voor de heen rit had ik voornamelijk gereden met de ABRP-gps. Deze geeft netjes aan (op basis van je actuele vebruik) waar je best kan stoppen. Maar het handigste is dat deze aangeeft hoeveel je moet opladen. Tot welk percentage. Het is namelijk soms zelf voordeliger tot slechts 65% te laden en een extra stop te doen aan de hand van de laadsnelheden onderweg.

Volgens de GPS was het een totale rit van 12u. Een kleine 10u effectief rijden en dan een 3u pauzes om te laden.

Onze eerste 2 stops waren Tesla-laadpalen. Dit omdat er in Wallonië echter ook gewoonweg weinig plekken zijn om op te laden. Echter heb je bij de meeste Tesla laadplekken problemen met de veel te korte laadkabel. Waardoor het soms interessanter is dwars te parkeren.

Op zich het je wel altijd een mooie snelheid om te laden en is dit dus een perfecte stop. Echetr verloor ik wel altijd veel tijd om het laden te starten. Je moet de app openen, via gps naat de laadlocatie gaan, de juiste laadplek selecteren,.. Via een badge-systeem gaat een laadsessie starten toch een pak vlotter.

Alle vervolg laadstops waren voornamelijk Fastnet of Ionity laadstop. Ook hiuer weinig tot geen problemen. Verder stonden we dikwijls ook wel bijna alleen in een laadstation. Hier hebben we altijd gebruik kunnen maken van onze Shell Recharge badge die in heel Europe goed werkt.

Uiteindelijk zijn we in Val Thorens aangekomen na exact 12u. Hebben we een 5-tal stops gedaan van gemiddeld 20-30minuten. Wat ideaal is om even de benen te strekken, koffie te halen of een toilet bezoek te doen. We hebben dus op geen enkele manier het idee gehad dat we tijd verloren hebben met deze laadstops. Beter zelfs vonden we dat we veel uitgerust zijn aangekomen op onze bestemming.

Op onze bestemming waren verschillende laadpalen beschikbaar in de parkeergarage. Dus konden we onze wagen perfect opladen tot opnieuw 90%. (Door de regeneratie bergafwaarts raden ze af om te laden tot 100%.)

Voor de terugreis hebben we gebruik gemaakt van de onboard Skoda GPS. Ook deze deed zijn werk wonderbaarlijk goed. We zijn terug thusi geraakt in 4 stops, van telkens een 20-30m. Echter moet je in de gps wat verder doorklikken om te weten hoe lang je moet laden. Maar perfect te doen en een mooi alternatief op ABRP.